Wat houdt een zoekwoordenanalyse in?

Wat is een zoekwoordenanalyse?

Wanneer je de SEO van je website aanpakt, kan een zoekwoordenanalyse absoluut niet ontbreken. Bij een zoekwoordenanalyse doe je onderzoek naar waar de doelgroep van jouw bedrijf op zoekt in zoekmachines zoals Google. Door deze zoektermen te achterhalen kun je de content op je website aanpassen zodat je beter vindbaar wordt voor jouw doelgroep.

Zoekwoorden tools

Om te achterhalen waar zoekmachinegebruikers op zoeken, kun je gebruik maken van een zoekwoorden tool. Verschillende tools kunnen je hierbij helpen, zoals de Google Keyword Planner. Deze tool geeft niet alleen aan wat de zoekvolumes zijn op bepaalde woorden/zinnen, maar geeft ook suggesties voor andere zoekwoorden. Er zijn ontzettend veel verschillende tools die je kunnen helpen bij een zoekwoordenanalyse.

Hoe maak je gebruik van een zoekwoorden tool? Maak zelf eerst een lijst met relevante zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Achterhaal via een zoekwoorden tool welke suggesties en variaties er nog meer zijn. Vervolgens kun je de zoekvolumes opzoeken, zodat je een overzicht hebt met zoekwoorden en zoekvolumes.

Kies je zoekwoorden

Nu je inzichtelijk hebt op welke zoektermen het meest gezocht wordt, kun je de zoekwoorden kiezen die je gaat gebruiken op de website. Kies de zoekwoorden niet enkel gebaseerd op de zoekvolumes, maar houdt ook rekening met de relevantie en de concurrentie. Wanneer er op een bepaalde zoekterm al veel concurrentie zit, zal het lastiger zijn om hier tussen te komen in zoekmachines.

Zoekwoordenanalyse toepassen

Wanneer de zoekwoorden bepaald zijn, kun je aan de slag met het optimaliseren van de content op jouw website. Een kleine analyse uitvoeren naar concurrenten kan helpen om je eigen SEO te verbeteren. Concurrenten die namelijk goed vindbaar zijn in zoekmachines hebben hun zoekwoorden goed ingericht. Kijk bijvoorbeeld naar de opbouw van de pagina, de inhoud van de content en titelgebruik. Het is de kunst om het beter te doen dan je concurrenten, maar natuurlijk niet dezelfde content te bieden.

Tip: wanneer je verschillende pagina´s op een website verbetert is het belangrijk dat je zelf niet de zoekwoorden meer dan één keer gebruikt. Je wilt natuurlijk niet dat je je eigen concurrent wordt. 😉

Evalueren

Wanneer je een pagina aanpast aan de hand van relevante zoekwoorden is het goed om te meten wat dit voor de vindbaarheid betekent. Houdt daarom goed bij wat de positie van een pagina in een zoekwoordenmachine is vóór de aanpassingen en meet dit ook een aantal weken nadat je de pagina geoptimaliseerd hebt. Zo kun je goed monitoren welke pagina´s verbeterd zijn en waar eventuele verbetering nog mogelijk is.

Kunnen wij jouw helpen met een zoekwoordenanalyse en de toepassing daarvan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Waar kunnen we je mee helpen?

Plan een kennismaking

Binnen 1 minuut geregeld

Maak je al gebruik van Google Ads?


Maandelijks marketing budget beschikbaar


100% vrijblijvend!