Starten met Google Analytics

Google Analytics is de meest gebruikt analytics-tool voor websites. Logisch, want Google Analytics biedt de mogelijkheid om gemakkelijk allerlei data inzichtelijk maken zonder dat men veel kennis nodig heeft van data analyses. Deze tool is niet alleen zeer gebruiksvriendelijk, maar kan uw bedrijf naar een hoger niveau brengen. Zo kunt u onder andere inzicht krijgen in het verkeer dat naar de website gaat, een profiel schetsen van de bezoekers en de conversie optimaliseren.

Dashboard

Het dashboard van Google Analytics kunt u geheel naar wens inrichten. Voordat u aan de slag gaat, is het daarom handig om de vraag te stellen; wat wil ik inzichtelijk hebben? De volgende zaken zijn altijd handig om op uw dashboard te weergeven en zijn ook de primaire onderdelen van Google Analytics:
– Wie is uw doelgroep?
– Waar komt het websiteverkeer vandaan?
– Wat doen bezoekers op de website?
– Worden de doelen van uw bedrijf behaald?

Voordelen Google Analytics

De analytics-tool geeft u niet alleen inzicht in informatie, maar kan ook helpen bij het maken van keuzes in uw bedrijfsvoering. Hieronder geven wij u een aantal simpele voorbeelden waarvoor u Google Analytics kunt gebruiken.

Marketingcampagnes

Heeft u via verschillende kanalen betaalde marketing campagnes lopen? Dan kunt u door het gebruik van de tool gemakkelijk achterhalen via welke campagne de meeste bezoekers naar de website worden getrokken, de meeste conversies worden gegenereerd of bezoekers de meeste tijd doorbrengen op uw website. Naar aanleiding van deze data kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om meer focus te leggen op één kanaal of juist een andere campagne volledig stop te zetten.

Gedrag

Het gedrag van de website bezoekers kan op veel verschillende manieren worden gemeten. Heeft u bijvoorbeeld een blog op de website? Dan kunt u in Google Analytics goed zien bij welke blogonderwerpen bezoekers de meeste tijd op de pagina doorbrengen en wellicht meer focus leggen op de onderwerpen die de interesse van uw doelgroep wekken.

Apparaten

Heeft u bij het maken van de website de focus op de gebruiksvriendelijkheid van de desktop versie gelegd? Misschien komt u in de statistieken er wel achter dat de meeste bezoekers via mobiel de website bezoeken en is het goed om meer aandacht te besteden aan de mobiele versie.

Er zijn nog veel meer zaken waarvoor Google Analytics de uitgelezen tool is om te gebruiken. Zou u graag de data analyse uit handen willen geven? Neem dan hier vrijblijvend contact met ons op.

Waar kunnen we je mee helpen?

Plan een kennismaking

Binnen 1 minuut geregeld

Maak je al gebruik van Google Ads?


Maandelijks marketing budget beschikbaar


100% vrijblijvend!