Moet ik u of jij zeggen op mijn website?

 

Welke aanspreekvorm is het beste?

Moet ik nou u of jij zeggen op mijn website? Dit is een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. Het blijkt namelijk uit onderzoek dat mensen steeds vaker ”jij” zeggen, ook tegen klanten. Toch is het in sommige gevallen nog steeds beter om ”u” te blijven gebruiken. In deze blog delen wij onze visie hierop.

Als kind hebben we geleerd dat onbekende mensen altijd met ”u” aangesproken moeten worden. Hetzelfde geldt voor gezaghebbende personen, zoals bijvoorbeeld leraren en de politie. De nieuwere generaties maken echter steeds meer gebruik van ”je” en ”jij”. Dit blijkt met name te komen door de toenemende invloed van de Engelse taal, waarin men alleen ”you” gebruikt. Ook veel webshops zeggen tegenwoordig vaak ”jij”. Hierdoor vragen veel ondernemers zich af welke aanspreekvorm nou het beste is als ondernemer.

1. Houd rekening met de doelgroep

Ook wij van Evalco hebben hiermee gezeten. In eerste instantie stond overal ”jij”, aangezien we dit vonden passen bij een team van jonge ondernemers. Een paar weken later hebben we dit toch maar verandert naar ”u”, vanwege het feit dat we vooral business tot business zakendoen. Welke aanspreekvorm je gebruikt ligt dus met name aan de doelgroep. De eerste tip die we hebben is om eens na te gaan wat nou uw doelgroep is. Bedrijven? Jongeren? Mensen die net aan hun pensioen beginnen? Bij iedere doelgroep past een andere aanspreekvorm. Bejaarden hebben waarschijnlijk het liefste ”u” terwijl jongeren liever met ”jij” worden aangesproken.

2. Wees consequent

Welke aanspreekvorm u ook gebruikt, wees er consequent in. Er zijn namelijk ondernemers die zowel u als jij op hun pagina hebben staan. Hierdoor weet de klant niet waar die aan toe is. Daarnaast wordt het ook moeilijker voor bezoekers om een band met u op te bouwen. Mensen kopen namelijk graag bij iemand welke sympathiek en betrouwbaar overkomt. Iemand die inconsequent schrijft zal minder snel een dergelijke uitstraling krijgen dan iemand welke dat wel doet. Kies dus voor één van de twee en houd deze dan ook ten alle tijde aan.

3. Doe online hetzelfde als offline

Hoe spreekt u in het dagelijks leven de klanten aan? Met ”u” of ”jij? Wees ook hier consequent in. De teksten op u site moeten namelijk enigszins overeenkomen met hoe u in het echt met klanten omgaat. Zegt u over het algemeen ”jij” tegen klanten, doe dit dan op de website ook. Doet u dit alleen bij klanten welke u heel goed kent, gebruik dan liever ”u”.

Wilt u weten welke aanspreekvorm bij u doelgroep past? Stuur gerust een mail en wij zullen deze vraag voor u beantwoorden!

Wat is jouw case?

We vinden het leuk om samen met jou te sparren over de manier waarop wij jouw bedrijf of organisatie vooruit kunnen helpen.

Vraag daarom gerust om vrijblijvend advies.
 

Let’s connect

Volg ons via sociale media. Of stuur gewoon een mail.

Facebook

Instagram

YouTube

Contact

© 2015 - 2018